Hitunen

perjantai 4. marraskuuta 2022

Vihdoinkin matkalla jälleen

Kun on kerran saanut matkakärpäsen pureman, ei siitä hevillä eroon pääse. Reilut viisi vuotta sitten, kun lopetimme edellisen vuorotteluvapaamme, päätimme, että seuraavaa haetaan heti kun se vain on mahdollista. Ja viiden vuoden välein se on mahdollista, joten nyt olemme jälleen ottaneet töistä taukoa ja lähteneet pitkälle reissulle. Tarkoitus on palata Suomeen vasta sitten, kun tulevan talven lumet ovat sulaneet ja kevät on jo melkein hiirenkorvilla.

Lähdimme matkaan omalla autolla, joka ajettiin aluksi Finnladyn kyytiin Helsingissä. Itämeren aallot kuljettivat meidän Saksaan, jossa tälläkin hetkellä olemme. Matka on edennyt hitaasti, koska on niin paljon mielenkiintoista matkan varrella. Alkuun juutuimme Hampuriin, jossa on miniatyyrimaailmojen ystäville todellinen ihmemaa eli Wunderland. Paikka on käsittämättömän suosittu ja lippuja on vaikea saada haluamalleen ajalle, ellei sitten ole todella hyvissä ajoin liikkeellä - jopa kuukausia etukäteen. Me menimme puoliltapäivin tiskille ja saimme kuin saimmekin liput samalle päivälle, tosin vasta klo 21.15. Paikka on auki puoleenyöhön, joten ehdimme kuitenkin pari kolme tuntia kierrellä ja ihmetellä taitavien käsien aikaansaannoksia. Kuvista saa ehkä vaisun käsityksen siitä, mistä on kyse. Upeassa punatiilirakennuksessa on maailmaa pienoiskoossa useassa eri kerroksessa, ja hienointa on, kun paikat heräävät ikään kuin eloon: junat puksuttavat tunneleista toiseen, lentokoneet lentävät, laivat seilaavat, autot huristavat kaduilla ja teillä sekä myös osa ihmishahmoista tekee jotakin.

Nämä maisemat ovat Venetsiasta, joten tulipahan paikattua sekin aukko sivistyksessä, että en ole siellä koskaan käynyt. Ja välillä tietenkin tulee yö, jolloin maisema, talot ja liikenne näyttävät ihan erilaisilta kuin päivänvalossa.

Hampuri on muutenkin mielenkiintoinen kaupunki monine kanavineen. Kovin paljoa emme ehtineet päivässä kierrellä, mutta löysimme myös erikoisen museon, jossa kerrottiin Saksan tullilaitoksen historiasta. Zollmuseum sijaitsee myös erään kanavan varrella melko lähellä tuota Wunderlandia, joten helposti niissä voi vierailla samalla reissulla. Museon pihalla komeili vuoden 1965 mallia oleva Kleinbussi, jollaisen muistan jo lapsuudestani eräällä tuttavaperheellä olleen. Sisällä hämmästyttivät erityisesti huumeiden ja muiden laittomien tuotteiden salakuljetustavat. Satujen lempihahmoni Punahilkka oli kyllä päässyt kyseenalaiseen tehtävään, kuten alimmasta kuvasta saattaa huomata.

Matka jatkuu halki avarien maisemien etelää kohti. Parin päivän päästä pääsemme ehkä jo seuraavan valtion puolelle. Välillä pysähtelemme idyllisissä kylissä ja käymme syömässä tai kahvilla. Parasta on, että ei ole kiirettä minnekään. Moottoritiellä oli yllättävän paljon autoja, jotka ajoivat korkeintaan satasta niin kuin mekin, vaikka rajoitukset olivat 120 tai ei ollenkaan rajoituksia.

1. Ihanaa! Pääsitte vapaille ja hengähtämään arjen tohinoista! Hampuri on minulle sikäli tuttu kaupunki, että olin kaupungin liepeillä aupairina v. -82 ja vapaahetkinäni ajoin usein metrolla keskustaan tai sataman liepeille, jossa sijaitsee Hampurin suomalainen merimieskirkko. MiWuLassa kävin ystävän kanssa joitakin vuosia sitten ja ihastuin myös ikihyviksi. Siellä on niin mielettömästi katsottavaa ja ihasteltavaa, joten eihme, että lippuja saa jonottaa.
    Siunattuja vapaakuukausia Teille! Nauttikaa! <3

1. Kiitos, Piipe! Sinulla onkin hienot kokemukset Hampurista, kun olet ollut siellä pitempään. Meidän lyhyt visiittimme antoi vain pintaraapaisun kaupungista, mutta hyvä niinkin. Nuorena tyttönä minulla oli kirjeenvaihtokaveri Hampurista, ja silloin aina toivoin pääseväni joskus käymään siellä. Aika monta vuotta vierähti, enkä enää vuosikymmeniin ole ollut yhteydessä Sabineen.

2. Onpa ihanaa, että voitte reissata ihan ajan kanssa ja nauttia vapaudesta! On kiva kuulla ja nähdä kuulumisia sieltä. Ihanaa matkaa teille! ❤️

1. Kiitos! Olemme jo vuosia sitten tulleet siihen tulokseen, että ei kannata jäädä odottamaan eläkeikää, vaan tehdä asioita silloin, kun siihen on mahdollisuus.

3. Oi, ihanuus mitkä kuvat. Matkailu aina avartaa, ja olette nyt monta muistoa rikkaampia.
    Nauttikaa olosta!

1. Kiitos, Päivi! Monta hauskaa ja erikoista juttua on jo ehtinyt tälläkin reissulla sattua. Niistä ehkä lisää myöhemmin.

4. Oikein hyvää matkaa teille! Ei voisi parempaa aikaa olla täältä lähtemiseen 👍

1. Kiitos, Susanna! Marraskuu on kuukausista harmain, ja sitä se oli myös Saksassa. Alpeilla paistoi jo aurinko kirkkaasti ja Itävallasta Italiaan ajettuamme tunsimme myös lämpötilan nousun.

5. Mahtavaa reissua! Postaustasi katsellessa ja lukiessa matkakärpänen pureskelee minua. Postauksesi vei minut ajatuksissani muistelemasn vime kesän reissujamme, kun reissasimme viikon Lapissa ja matkustimme Berliiniin.

1. Kiitos, Tarja! Matkakärpäsen purema ei onneksi ole vaarallinen, mutta voi toki aiheuttaa monenlaisia sivuoireita ;)