Hitunen

sunnuntai 15. heinäkuuta 2018

Plitvicen putouksilla

Pulasta ajelimme yhtenä päivänä Rijecaan, ja sieltä sisämaahan Plitvicen upeaan kansallispuistoon, joka koostuu 16 järveä sisältävästä metsäisestä alueesta  Korona -jokeen muodostuneine putouksineen. Puistossa voi käytettävissä olevan ajan ja omien voimien mukaan valita useista eri reiteistä itselle sopivimman. Me olimme perillä myöhään iltapäivällä, joten valitsimme neljän km:n reitin, minkä kiertämiseen meni yli neljä tuntia. Ihailtavaa ja valokuvattavaa oli niin paljon....

Kroatian rannikko on upeaa katseltavaa auton ikkunastakin.

Myös maaseutu kukkuloineen ja maissipeltoineen on kaunista.

Kansallispuiston korkeimmat putoukset ovat liki 80-metrisiä.

Kaikkialla Kroatiassa ainakin meidän käymissämme paikoissa vesi on hämmästyttävän kirkasta. Niin myös täällä - ja lisäbonuksena tuo turkoosi sävy!

Puiston sisäänpääsymaksuun sisältyy myös idyllinen laivamatka yhteen suuntaan.

Korkeuserot puiston eri osissa ovat aika huimat!

Lähdimme puistosta puoli yhdeksän maissa illalla, ja ajattelimme käydä jossain lähistöllä syömässä. Olimme varanneet majapaikan pienestä kylästä noin 30 km päästä puistosta, mutta eihän siellä maaseudulla ollut mikään paikka enää auki. Kylässä oli kyllä ravintola ja kauppa. Ravintola oli auki, mutta siellä oli vain juomatarjoilua. Ostimme muutamat limsat ja lähdimme etsimään majapaikkaa, mikä osoittautui liki uudeksi omakotitaloksi moderneine sisutuksineen. Onneksi meillä oli pari pussillista pähkinöitä ja sipsejä mukana, niin saimme niistä koottua iltapalan!

Seuraavana aamuna haimme kaupasta aamupala-ainekset ja syötyämme jatkoimme matkaa kylän kahteen kirkkoon ja hautausmaahan tutustumalla. Kroatialaiset suosivat haudoillaan runsaita kukka-asetelmia - tekokukkia kylläkin.

Paluumatkalla Pulan suuntaan ajelimme hieman eri reittiä ja koukkasimme Krk:n saarelle. Siitä lisää seuraavassa jutussa...